Ediția aniversară Animest.20 a transformat Bucureștiul timp de 10 zile în cel mai mare hub de animație din Europa și a umplut sălile cinematografelor în ciuda vremii pline de provocări. Aproape 20 000 de iubitori de animație au trecut pragurile celor 7 locații de anul acesta și s-au bucurat de proiecții originale, întâlniri cu autorii animațiilor, evenimente speciale, petreceri tematice, ateliere creative și programe incluzive. Ceremonia și filmul din deschidere au avut interpretare în limba semnelor române, lucru facilitat de partenerul în incluziune, Fundația CODA Farmecul Tăcerii. Animest devine astfel primul festival internațional de film din România care debutează astfel, cu public mixt auzitor și Surd.
Interpretare în limba semnelor române la Gala de Deschidere (photocredit Larisa Baltă)
Dollhouse Elephant, producția finlandeză regizată de Jenny Jokela, a cucerit Trofeul Animest la cea de-a 20-a ediție a festivalului, în valoare de 2500 de euro, oferit de ICR. Marele premiu, acordat în cadrul ceremoniei organizate la Cinema Elvire Popesco pe 11 octombrie, înscrie scurtmetrajul câștigător pe lista de filme eligibile la Oscaruri, votată de membrii Academiei Americane de Film. Animest este singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, încă din 2017.
Trofeul Animest 2025 – Dollhouse Elephant(photocredit Claudiu Popescu)
Juriul format din regizoarea Dahee Jeong (Coreea de Sud), co-fondatoarea și directoarea Festivalului Internațional de Film „StopTrik” Olga Bobrowska (Polonia) și producătorul Valentin Maupin (Franța) a fost impresionat de povestea scurtmetrajului „care funcționează ca un creuzet de emoții și iubire. Filmul comentează societatea, dar nu o judecă.”, acordând marele premiu unei „structuri narative magistrale, care provoacă un sentiment de catharsis”. A fost acordată și o Mențiune specială pentru co-producția Belgia-Franța regizată de Chantal Peten, Biting the Hand that Feeds You, o comedie autentică despre provocările de zi cu zi ale creatorilor de pretutindeni în zilele noastre.Aceiași jurați au analizat și filmele selecționate în competiția dedicată scurtmetrajelor internaționale realizate de studenți. Premiul secțiunii a fost acordat scurtmetrajului Children of the Black Sea (r. Mihaela Mîndru), pentru că „prin intermediul unui stil vizual absurd, poetic și oarecum tradițional, filmul exprimă ideea că atunci când libertatea este suprimată, nu există nicio cale de a scăpa de plictiseală, indiferent dacă ești în interior sau în exterior.”.
Premiul pentru cel mai bun film realizat de studenți (photocredit Claudiu Popescu)
I Died in Irpin, regizat de Anastasiia Falileieva, a impresionat prin ritmul captivant, montajul excelent și felul în care expune modul în care izolarea cauzată de război afectează viețile individuale, cucerind astfel premiul Anidoc, acordat celui mai bun documentar animat. „Este un film pe care trebuie să-l vadă toți cei care sunt sătui de politică și de războaie care se întâmplă ‘undeva acolo’ – haosul, durerea, dezintegrarea și prăbușirea relațiilor interpersonale sunt mai aproape de tine decât ai crede.”, a subliniat Olga Bobrowska la înmânarea trofeului.Începând de anul trecut, pe lângă câștigătorul marelui premiu la Competiția de scurtmetraj, Animest trimite pe lista de filme eligibile la Oscaruri și câștigătorul Competiției românești. La ediția aniversară a festivalului scurtmetrajul românesc câștigător al secțiunii, premiu în valoare de 5000 de lei, oferit de ICR, este On Saint Nicolas’ Eve / În seara de Moș Nicolae, regizat de Emy Mirel Ivașcă, „un film care, fără niciun cuvânt, spune o poveste emoționantă și complexă despre amintiri formative și despre cum trecutul se poate repeta.”.
Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj românesc (photocredit Claudiu Popescu)
Cunoscutul regizor și scenarist Piet Kroon (Olanda), regizoarea Isabel Herguera (Spania) și Mariam Kandelaki (Germania), renumită pentru expertiza sa atât ca regizoare, producătoare, cât și ca organizatoare și coordonatoare de festivaluri și programe educaționale de animație, au fost cei 3 care au jurizat Competiția românească, formată dintr-o selecție pe care au descris-o ca fiind „un set foarte divers de filme puternice, care explorează toate aspectele animației. O colecție de filme care prevestește un viitor bun pentru animația românească.”. În cadrul Competiției românești au mai fost acordate și două mențiuni speciale pentru Mouth-Full (r. Monica Efimov) și Ferenc Kenéz: Close up the house (r. Kristóf Szántai).
Emy Mirel Ivașcă primind trofeul (photocredit Mihai Smeu)
Același juriu a fost responsabil de deciza câștigătorului secțiunii de lungmetraj. Premiul a ajuns la producția coreeană The Square, regizată de Bo-Sol Kim, „o poveste de iubire care rezistă în fața timpului, a granițelor și a politicilor iraționale”. Decizia juraților a fost întărită de modul în care regizorul a reușit să redea povestea construind „o metaforă poetică ce, prin tăcere, dezvăluie o stare sufocantă și violentă”. Premiul, oferit anul acesta de ING Bank, a fost ridicat chiar de Bo-sol Kim, invitat special la Animest.20. În cadrul aceleiași secțiuni a fost acordată și o Mențiune specială lungmetrajului Tales from the Magic Garden (r. David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar, Jean-Claude Roze), care a fermecat juriul prin felul în care celebrează magia imaginației și a povestirii și „ne reamintește, cu blândețe, cum dragostea și creativitatea pot ajuta o familie să redescopere căldura, curajul și conexiunea după o pierdere.”.
Premiul pentru cel mai bun lungmetraj (photocredit Claudiu Popescu)
Inimile celor din Juriul Adolescenților, format din Sofia Toma, Lidia Dîrțu și Roxana Constantinescu, au fost cucerite însă de lungmetrajul documentar Flavours of Iraq, un portret intim al Irakului, conturat din cele peste 10.000 de mesaje publicate pe Twitter de jurnalistul franco-irakian Feurat Alani. Printre motivele adolescenților pentru a oferi premiul acestui film s-au numărat „abordarea profundă a reprezentării culturale, experiența senzorială completă, sinceritatea și sensibilitatea subiectului, care devin palpabile pentru oricine.”. Premiul a fost ridicat chiar de regizorul francez Léonard Cohen, vizibil emoționat de alegerea tinerilor.
Léonard Cohen la Gala de Închidere (photocredit Mihai Smeu)
Ilustratorul și muzicianul Andy Sinboy Luke, regizoarea Lola Lefèvre și actorul și omul de radio Dragoș Olaru (reprezentantul Radio Guerrilla) au alcătuit la această ediție juriul Animusic. Ei au acordat Premiul pentru cel mai bun videoclip muzical animat producției argentiniene Horizonte (r. Pablo Rafael Roldán) „pentru abilitatea sa impresionantă de a încetini timpul, combinând nostalgia cu toate lucrurile frumoase care urmează să vină.”. Două Mențiuni speciale au fost oferite videoclipurilor Disappear (r. Ala Nunu, Portugalia) și Castle (r. Jeci Chen, Taiwan).În secțiunea dedicată producțiilor VR, juriul format din specialiștii Corine Meijers, Alexandru Berceanu și Saint Machine au ales să premieze Murmuration (r. Patricia Bergeron, Canada) pentru caracterul său poetic, brut și esențial cu care reușește să exploreze concepte abstracte precum memoria și conștiința. „Numele, povestea, vizualul, tehnica – toate sunt coerente, construind o acumulare de urme digitale, care poartă atât speranța vie, cât și amintirea luptei.”, a fost concluzia juriului. Mențiunea specială pentru un film VR a ajuns la Lichtung (r. Aria Wolf, Germania), o fascinantă lucrare despre prezență, în care „cu cât stai mai mult, cu atât lumea crește în jurul tău, de parcă adevărul ar apărea doar în spațiul pe care i-l oferi.”.
Premiul pentru cel mai bun film VR (photocredit Claudiu Popescu)
Așa cum deja au obișnuit publicul, Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj pentru copii a fost oferit de cei mai tineri și mai critici dintre spectatori. Ion Neguț, Vasile Andrei-Paul și Dragoș Vasile Ciocârlan-Zamfir au desemnat scurtmetrajul Those Three Little Words, semnat de Madelyn Kieh (SUA), „un film despre schimbări dificile pe care ni le oferă viața”, câștigător al secțiunii Minimest, premiu oferit anul acesta de Groupama.
Premiul oferit de juriul Minimest (photocredit Claudiu Popescu)
În programul PITCH, PLEASE!, care îi ajută pe cineaștii aflați la începutul aventurii lor în lumea filmului de animație să își dezvolte producțiile aflate în fază incipientă, au fost oferite anul acesta 4 premii: Rise & Shine Award a mers către proiectul Cornucopia (r. Matei Monoraru), în timp ce cele 3 trofee BlackSea Workshop Award au fost revendicate de proiectele Tangled Tails (r. Oleg Condrea, Moldova), Nimfele (r. Alina Gheorghe, România) și Running Out Of Time (r. Mirela Raicu, România) Cei trei specialiști în fața cărora participanții și-au susținut pitch-urile la această ediție au fost Damian Groves (România), Matea Milić (Croația) și Mariam Kandelaki (Georgia/Germania).
PITCH, PLEASE! – Premiul Black Sea Workshop (photocredit Claudiu Popescu)
A 2-a ediție a concursului de scenarii de seriale de animație, TOON SCRIPTS, organizat de Animest în colaborare cu PRO TV, a fost jurizat de Bastien Dubois (Franța, regizor nominalizat la Oscar), Ana Agopian (România, scenaristă, regizoare și coord. a Departamentului Scenaristică-Filmologie din cadrul UNATC) și Vasile Alboiu (România, Creative Director la PRO TV). Marele câștigător, care va beneficia de un contract pentru dezvoltarea episodului-pilot și a bibliei serialului, sub îndrumarea unor producători TV cu experiență, este proiectul propus de Teodora Mihăilă și Alberto Păduraru, Emptinest. Acesta a impresionat juriul prin sensibilitatea sa și urmează să fie transformat într-o „poveste emoționantă și plină de metafore despre maternitate și creștere”, conform celor trei jurați.
Premiul TOON SCRIPTS (photocredit Claudiu Popescu)
Premiul Publicului a fost câștigat de co-producția Slovacia-Cehia, Free the chicken! (r. Matúš Vizár), un scurtmetraj plin de situații limită, dileme etice și contradicții, toate împletite într-o poveste plină de umor despre patru activiști care încearcă să ducă la capăt o misiune de eliberare a unor găini.Pentru prima dată în istoria festivalului a fost acordată o mențiune specială, dedicată unei animații care abordează teme despre protecția mediului și sustenabilitate și care încurajează comportamente pozitive și responsabile față de natură și mediul care ne înconjoară. Green Sheep Badge a fost câștigat de scurtmetrajul Forevergreen (r. Nathan Engelhardt, Jeremy Spears, SUA), aflat în selecția Minimest, o alegorie despre speranță și ispășire, plasată în mijlocul naturii. Alegerea echipei Animest a avut la bază „felul prețios în care arta, tehnologia și meșteșugul sunt folosite în acest film pentru a transmite un mesaj esențial pentru lumea în care trăim.”.
Green Sheep Badge este una din acțiunile pe care echipa Animest le va face de acum încolo, pentru a promova un set de principii pozitive către public. Alte acțiuni specifice pe care festivalul le ia an de an în direcția diminuării amprentei noastre climatice, precum și zone în care e nevoie să lucreze mai mult, au fost strânse laolaltă într-un Raport de Sustenabilitate publicat pe site-ul oficial.
Modelul trofeului Animest.20 a fost creat special pentru festival de artista Cristina Milea, din semințe și fragmente de plante din mai multe zone ale lumii, materiale complete ecologice. „În ultima vreme am explorat în lucrările mele un soi diferit de călătorie, una mai puțin vizibilă – cea a creșterii personale, oglindită cu ajutorul procesului de transformare a unei semințe care devine plantă. Sculpturile pe care le-am creat anul acesta pentru Animest sunt inspirate de organismele simbiotice și de fascinantele rețelele subterane de fungi, acoperite în culorile Animest, cu rădăcini magenta, un simbol al rețelei vibrante care ne conectează pe toți.” a spus Cristina Milea.
Trofeele Animest.20 (photocredit Larisa Baltă)
Animest.20 – The Journey Continues a adus în cele 7 locații de festival aproape 20.000 de spectatori și a avut numeroase evenimente speciale și proiecții sold-out. A adus în sălile de cinema 375 de filme de scurt și lungmetraj din întreaga lume, grupate în 94 de proiecții, precum și mai bine de 120 de invitați din industria filmului de animație care au participat la întâlnirea cu publicul, fie la sesiunile de Q&A organizate la finalul proiecțiilor, fie la întâlnirile organizate sub umbrela „Meet the Authors” la Centrul Cultural Animest, organizat anul acesta în cadrul Centrului Cultural „Petőfi Sándor” din centrul Bucureștiului.
Întâlnire Meet the Authors @ Centrul Cultural Animest (photocredit Larisa Baltă)
Ediția cu numărul 21 se va desfășura în perioada 2 – 11 octombrie 2026.
Păreri?