O nouă generație de cineaști scandinavi face valuri, păşindpe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcăriiDogma: în acest an, trei regizori complet diferiţi, dar cuviziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes. Cu toţii sunt legaţi de faimoasa “şcoală suedeză de film”. Prilej ideal ca la Les Films de Cannes à Bucarest .13să oferim cinefililor români un Focus Suedia de neratat.
Regizorul cult suedez Ruben Östlund, câştigător al unuiPalme d’Or în 2017 pentru The Square, s-a întors anul acestala Cannes cu Triangle of Sadness, cu care a reuşit să-şirevendice, din nou, trofeul suprem. Acestei proaspetecapodopere sarcastice i s-au alăturat alte două filme ale unorcineaşti în ascensiune, la origine imigranţi, pe care publiculle poate vedea la această ediţie: Boy from Heaven, al suedezului Tarik Saleh – Premiul pentru cel mai bunscenariu, Cannes 2022, și Holy Spider, al danezului-iranianAli Abbasi – Premiul pentru cea mai bună actriță, Cannes 2022 pentru Zar Amir Ebrahimi.
Regizorii nordici „forțează adesea limitele limbajuluicinematografic”, spune Claus Christensen, editorul revisteidaneze de film Ekko. „Este vorba de divertisment, dar scopul este și de a provoca publicul. Regizorul are libertateade a-şi explora viziunea artistică, oricare ar fi aceasta”.
Abbasi, născut în Iran acum 40 de ani, şcolit în Suedia şistabilit în Danemarca, se află la a doua sa apariție la Cannes, după ce a câștigat secțiunea Un Certain Regardîn 2018 pentru debutanți cu Border, un film excentric, cu accentefantastice, despre un polițist de frontieră. Noua sa peliculă, Holy Spider, este povestea dură a unui criminal în serie care“curăță” orașul sfânt iranian Mashhad de prostituatele de stradă. „Nu îl poți cataloga. Atunci când crezi că l-ai prinsîntr-o definiţie, el își schimbă forma și devine altceva”, a declarat pentru a Agenţia France–Presse producătorul săuJacob Jarek. Abbasi a terminat recent de filmat episoadepentru viitorul serial post-apocaliptic HBO, The Last of Us, bazat pe un joc video. Holy Spider al lui Ali Abbasi reușeșteîn mod ingenios să facă o punte între realismul social șicinematografia de ”consum”, într–un mod care lasă să se înțeleagă că ambele își au rădăcinile într-o zonă similară de autenticitate curajoasă. Această versatilitate defineştegenerația sa, spune Jarek. Valul anterior de cineaști nordici, precum von Trier și Thomas Vinterberg, a câștigat faimainternațională cu mișcarea Dogma, care a stabilit regulistricte de filmare menite să asigure un realism frust operelor. Dar noua generație este „mai dispusă să lucreze cu genuri şisă le combine: să facă comedii și lucruri mai ușoareamestecate cu lucruri întunecate”, a mai adăugat Jarek.
Atât filmele lui Abbasi, cât și cele ale lui Saleh, se bazeazăîn mare măsură pe trecutul lor de imigranți. Abbasi a părăsitTeheranul pentru Suedia în 2002 şi s-a stabilit apoi înDanemarca, în timp ce Saleh s-a născut la Stockholm, dinmamă suedeză și tată egiptean.
Trecutul lui Saleh a fost esențial pentru realizarea filmuluiBoy from Heaven, a declarat acesta presei prezente la Cannes: „Cred că există un motiv pentru care o mulțime de regizori au origini imigrante, precum Francis Ford Coppola și Miloš Forman. Ești poziționat în interiorul și în exteriorula ceva. Într-un fel, acesta este rolul regizorului… să vadăatât asemănările, cât și diferențele”. Boy from Heaven este un thriller întunecat amplasat în Cairo despre un băiat săraccăruia i s-a acordat o bursă la prestigioasa Universitate Al-Azhar, unde se trezește atras într-o luptă brutală pentruputere între elita religioasă și cea politică din Egipt. Faptulde a fi un outsider a fost crucial, a declarat Saleh. „Nimeninu a mai intrat vreodată în Universitatea Al-Azhar cu o cameră de filmat. Un cineast egiptean ar merge la închisoare dacă ar face-o”, a declarat el pentru AFP. Fostartist de graffiti, Saleh a crescut cu un tată cineast și a lucratîn studioul său de film înainte de a urma cursurile unei școlide artă din Alexandria. Pe lângă faptul că a regizat episoadedin serialele cult Westworld și Ray Donovan, filmul său din2017, The Nile Hilton Incident, care are loc tot la Cairo, a câștigat Marele Premiu al Juriului la Sundance.
Östlund, decanul trioului, cu șase lungmetraje la activ, a adus la Cannes primul său film în limba engleză. Triangle of Sadness este o satiră sălbatică a lumii modei şi a celorbogaţi, dar şi o critică dură la adresa accentului pus de societate pe frumusețe.
La cea de-a 13 ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest, va fi reconfirmată nu numai forţa creativă nordică, ci şi ceaautohtonă. Festivalul se va deschide cu una dintre cele maidiscutate şi mai premiate producţii ale momentului, Metronom.
În timp ce Țiriac și Năstase joacă Finala Cupei Davis împotriva Americii în 1972, doi liceeni se iubesc și scriuscrisori la emisiunea Metronom de la Europa Liberă. Cândel primește aprobarea să plece definitiv din țară, împreunăcu familia, ei știu că trebuie să se despartă, dar nu se așteptau ca ultimele zile împreună să devină hotărâtoarepentru întreaga lor viață.
Metronom, debutul în lungmetraj de ficțiune al cineastuluiAlexandru Belc, a câştigat Premiul pentru cel mai bunregizor al secţiunii Un Certain Regard la Cannes, în ovaţiilepublicului şi ale criticii. „Acest debut stilizat, lent şi cu o imaginaţie bogată e mult mai mult decât o versiuneromânească la Romeo şi Julieta”, scrie prestigioasapublicaţie Variety, în timp ce Screen International îl descrieca „un instantaneu convingător al unor adolescenți aflați înpragul maturității, a căror luptă pentru a-și găsi vocea este împiedicată de autorități – de la părinții îngrijorați, până la securitate – care le suflă în ceafă.” Cei de la Clapper îlconsideră chiar „unul dintre cele mai bune filme ale anului”pentru că este o „călătorie emoţională empatică, realizatăcu un meşteşug uimitor” în timp ce Disappointment Media ne asigură că „nu e un film pe care să-l uităm prea curând.”
Acest „film sublim de frumos” (The Upcoming) este distribuit de Strada Film International și va putea fi văzut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest cu două săptămâni înaintea premierei în cinematografe programată pentru 4 noiembrie.
Acestea fiind spuse, vă invit cu drag, apoi vă aștept cu impresii!