Un simplu accident, filmul făcut pe ascuns care a cucerit juriul de la Cannes, îl readuce pe Jafar Panahi în prim-planul cinema-ului politic contemporan. Filmul continuă demersul său de protest prin artă, combinând absurdul tragic cu umorul negru într-o critică acidă la adresa regimului autoritar din Iran.„Arta mobilizează energia creatoare a celei mai prețioase și mai vii părți din noi. O forță care transformă întunericul în iertare, speranță și vitalitate“, a spus Juliette Binoche, președinta juriului de la Cannes, la anunțarea premiului.
Un simplu accident întră în cinematografe din 14 noiembrie.
Povestea începe cu un eveniment aparent banal: un accident ușor de mașină urmat de o oprire pentru reparații. Vahid, mecanicul auto de serviciu, are însă impresia că îl recunoaște în persoana șoferului pe fostul său torționar. Așa începe un șir de întâmplări cu consecințe devastatoare, la capătul cărora se află o dilemă morală fundamentală: poate fi răzbunarea justificată? Și cât de departe poate merge ea, având în vedere că violența conduce mereu la și mai multă violență?
Condamnat la șase ani de închisoare și aflat sub interdicție de a face filme încă din 2010, regizorul iranian Jafar Panahi, a realizat Un simplu accident după aproximativ 10 luni de detenție. Filmând pe ascuns, cu o echipă mică, acesta a reușit să evite sancțiunile din partea autorităților – o dovadă vie a faptului că limitările pot fi transformate într-un catalizator creativ. „Nimeni n-ar trebui să ne spună ce haine să purtăm, ce să facem sau să nu facem”, și-a rezumat Panahi mesajul de protest.
Realizat în co-producție, filmul este și propunerea Franței la Oscaruri. Ar fi prima prezență a regizorului iranian la această competiție, în condițiile în care oficialii de la Teheran s-au opus sistematic participării sale în numele Iranului.Distribuit de Transilvania Film.
Păreri?
11 Post Views













