AROC - Precizări referitoare la măsurile adoptate/publicate în ultimele zile în privința condițiilor de organizare a evenimentelor culturale
2021-05-21 16:54:59

Ieri, 20.05.2021, a fost publicat Ordinul pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul Ministrului Culturii și al Ministrului Sănătății nr. 3245/1805/2020 (octombrie) privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul culturii – link aici.

Asemeni unor prevederi din Hotărârea CNSU nr. 29/15.05.2021 și unele dintre aceste completări  de ieri creează confuzie, cum ar fi Art. I, pct. 3, litera d¹) nou introdusă – “organizatorul va asigura verificarea dovezilor medicale prezentate de către fiecare participant” întrucât nu există niciun protocol oficial propus pentru verificarea acestor dovezi,  sau pct. 5, litera d) care precizează că “în cazul în care locația dispune de gradene, organizatorul va marca pe acestea locurile disponibile, cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană” măsură care este mult mai drastică decât regulamentul evenimentelor în spațiul indoor, în condițiile în care este un fapt dovedit că evenimentele outdoor sunt mai sigure .

Înainte de modificările apărute în Monitorul Oficial, AROC a trimis un memoriu adresat CNSU și Prim-Ministrului Florin Cîțu cu privire la măsurile propuse în Hotărârea 29/15.05.2021, privind regulamentul de evenimente culturale pe vară și a asigurat autoritățile în continuare de disponibilitatea membrilor săi în a contribui, în caz că vor fi solicitați, la realizarea unui cât mai bun și mai sigur regulament de funcționare a evenimentelor.

Vă redăm memoriul integral. El conține argumente cu privire la formularea ambiguă a unor măsuri precum și propuneri argumentate care ar face regulamentul mai bun, la fel de sigur,  mult mai facil de implementat pentru organizatori și ar marca o redeschidere reală a sectorului cultural.

“Către

Guvernul României

Comitetul Național pentru Situații de Urgență

Domnului Președinte CNSU, Prim-Ministru Florin Cîțu

Data: 18.05.2021

MEMORIU PRIVIND HOTĂRÂREA nr. 29 din 14.05.2021,

Privind modificarea unor măsuri propuse care fac referire la normele de organizare a evenimentelor și activităților culturale în 2021

Stimate Domnule Prim-Ministru Florin-Vasile Cîțu,

Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale (AROC), formată din peste 30 dintre cei mai importanți organizatori de evenimente din România, am luat la cunoștință propunerile făcute de Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) cu privire la regulamentul de organizare a evenimentelor și activităților culturale, prin Hotărârea nr. 29/14.05.2021 și dorim prin această adresă să aducem o serie de precizări și sugestii de modificare la prezentul document, menite să facă acest regulament mai bun, mai eficient și mai ușor de implementat.

1. Nevoia de predictibilitate:
Conform propunerilor dumneavoastră, în acest moment, se pot organiza evenimente a căror capacitate maximă este stabilită lunar, în baza a două condiții, ambele însă imposibil de controlat de către organizatori: rata de incidență din localitatea care găzduiește evenimente și rata de vaccinare la nivel național.  Iată de ce noi, AROC, considerăm inoportune aceste condiții:

  • Nu este corect ca evenimentele culturale să depindă de rata de vaccinare la nivel național, mai ales dacă în cadrul evenimentelor pot participa doar cei vaccinați sau cei testați. Cele mai multe evenimente în România au loc în mediul urban, unde rata de vaccinare este mai ridicată decât în mediul rural. De asemenea, conform sondajului AROC realizat în februarie 2021 cu privire la felul în care evenimentele culturale sunt văzute de public, 75% din respondenți au declarat că se vor vaccina ca să poate participa la evenimente.  Spre exemplu, deși Cluj-Napoca se apropie de 50% rată de vaccinare, la nivel local nu se vor putea organiza, conform hotărârii, evenimente mai mari de 2500 persoane (sau nici atât) în luna iulie din cauza mediei naționale scăzute, deși la evenimente ar fi participat preponderent public local. De asemenea, dat fiind că la evenimente pot participa doar cei vaccinați sau testați, nu vedem cu rata de vaccinare la nivel național poate impacta siguranța evenimentului.
  • Nu este corect ca un coeficient de incidență mai mare de 3/1000 locuitori să poată duce la interzicerea completă a organizării de evenimente în spațiul outdoor,  mai ales dacă la evenimente va fi permisă doar participarea doar publicului testat sau vaccinat. Coeficientul de incidență poate fi influențat de mulți factori și, dacă depindem de el în organizarea evenimentelor, publicul vaccinat și care își dorește să participe la evenimente va fi discriminat față de cei care în continuare refuză vaccinul.

Propunerile noastre de modificare:

  • În cazul evenimentelor unde poate participa doar public vaccinat sau testat, rata de vaccinare la nivel național să nu figureze ca o condiție care poate influența capacitatea unui eveniment.
  • Referitor la rata de incidență COVID din localitate, propunem ca limita la care se interzice organizarea de evenimente să fie de 7,5/1000 locuitori din localitatea în care evenimentul ar trebui să aibă loc, iar după 3/1000 să fie permise evenimente cu participarea doar a publicului vaccinat sau testat.

2. Sprijinirea și organizatorilor de evenimente cu public restrâns sau cu buget limitat
Măsurile propuse în Hotărârea nr. 29, privind activitățile culturale și evenimentele prevăd obligativitatea organizatorilor de a verifica publicul de efectuarea vaccinului sau să-i efectueze un test rapid. O astfel de măsură prezintă numeroase probleme logistice și financiare pe care nu toți organizatorii pot sau ar trebui să le efectueze. Câteva exemple:

  • Efectuarea de teste rapide implică un cost suplimentar de amenajare a zonelor de testare, achiziție de teste, implicarea de personal calificat etc. În cazul evenimentelor cu un public restrâns sau cu bilete ieftine, această cheltuială suplimentară face nerentabilă organizarea evenimentului.
  • Organizarea unui astfel de acces la eveniment presupune personal suplimentar,  calificat în realizarea de acces la eveniment.
  • Un astfel de acces la eveniment presupune o comunicare activă și detaliată cu publicul participant, lucru imposibil de realizat în cazul unora dintre organizatori.

În cadrul grupului de lucru privind realizarea unui plan pentru redeschidere – din care au făcut parte reprezentanți ai Ministerului Sănătății, Ministerului Culturii, INSP, precum și profesioniști din sectorul privat – au fost agreate două scenarii de lucru: unul care presupune verificarea publicului participant, având ca principal beneficiu permiterea unui număr de participanți mai mare, dar și unul care presupune doar verificarea temperaturii,  care impunea distanțarea publicului în eveniment și așezarea acestuia pe scaune, precum și o limită de capacitate, care ar crește lunar.

Propunerea noastră de modificare:

  • Permiterea organizării de evenimente în aer liber în condițiile agreate și puse în practică în 2020 și, anume: cu verificarea temperaturii la intrare, cu public așezat la concert și cu purtare de mască în incinta evenimentului și adaptarea unui set de norme pentru acesta. Propunem setarea limitelor la 500 de persoane participante începând cu 15.05.2021, 1500 de persoane cu 1.07.2021 și 2.500 de persoane începând cu 1.08.2021, în funcție de un grad de incidență din localitate agreat.
  • Permiterea organizării de evenimente în interior, cu verificarea temperaturii la intrare, cu public așezat la concert și cu purtare de mască în incinta evenimentului, precum și adaptarea unui set de norme pentru acestea, cu limite de capacitate ce ar crește lunar. Propunem capacitate 50%, dar nu mai mult de 500 persoane începând cu 15.05.2021, 70%, dar nu mai mult de 1000 persoane începând cu 1 iunie, 70%, dar nu mai mult de 1500 persoane, începând cu data de 1 iulie, respectiv 70%, dar nu mai mult de 2500 persoane începând cu 1 August.

3. Măsuri ambigue care necesită clarificări suplimentare
În Hotărârea nr. 29/15.04.2021 există o serie de precizări care nu sunt clare și lasă mult loc de interpretare, implicit multe scenarii în care organizatorii de evenimente pot fi discriminați:

  • Toate punctele din Articolul 1 menționează asigurarea unei suprafețe de minim 2mp în cazul evenimentelor organizate în aer liber.
  • Punctul 4 din Articolul 1 menționează că evenimentele organizate după 1 august nu pot avea durata mai mare de o zi. Nu este clar la ce se face referire prin sintagma „durata evenimentului” și din ce motive durata evenimentelor trebuie dintr-odată limitată la o zi după 1 august, pe când pentru evenimentele organizate înainte de 1 august nu există o asemenea limitare.
  • În continuare nu sunt clarificate normele privind organizarea de evenimente în locații HORECA și care este modul în care se schimbă normele impuse pentru HORECA în cazul evenimentelor găzduite în locații HORECA.
  • În continuare, când vorbim de evenimente indoor, în Hotărâre figurează ca spații eligibile doar instituțiile de spectacole. Vă readucem aminte că instituțiile de spectacole recunoscute oficial de autorități sunt cele aflate în subordinea directă a Ministerului Culturii, anume teatrele, casele de cultură și muzeele. Aceste spații de regulă sunt greu accesibile organizatorilor privați, motiv pentru care în ultimii 20 de ani, organizatorii au apelat la spații alternative (precum săli de sport, hangare etc.) și la săli private de evenimente, însă aceste spații nu sunt recunoscute oficial ca spații eligibile, din motive pe care nu le cunoaștem, deși am solicitat în numeroase rânduri explicațiile necesare.

Propunerile noastre de modificare:

  • Reducerea graduală a suprafeței minime care trebuie asigurată publicului: să fie 2 MP de la 15 mai 2021, 1 MP de la 1 iulie 2021 și nicio limită de la 1 August
  • În cazul evenimentelor derulate în aer liber, dar cu public așezat pe scaune, propunem ca stabilirea capacității maxime a evenimentului în cauză să se facă în baza Articolului 10 din Hotărârea 29/15.04.2021, raportându-ne la capacitatea maximă pe care putem aviza spațiul la ISU.
  • Raportarea normei anterioare la suprafață totală a locației de eveniment
  • Eliminarea completă a criteriului de durată a unui eveniment sau formularea acestui punct într-un fel care să nu discrimineze festivalurile
  • Permiterea organizării de evenimente în locații HORECA conform normelor de funcționare HORECA
  • Specificarea clară în cazul evenimentelor indoor că este permisă folosirea oricărui spațiu alternativ
  • Introducerea cluburilor și spațiilor de evenimente private ca săli recunoscute drept instituții de spectacole (exemplu precedent de astfel de măsură este dat de orașul Berlin – Germania)

4. Asigurarea accesului în eveniment
Dat fiind faptul că CNSU dorește condiționarea participării la evenimente a publicului pe bază de verificare de vaccin sau testare rapidă, solicităm completarea Hotărârii nr. 29/15.04.2021 cu un Articol care prevede asistența autorităților publice în efectuarea accesului la toate evenimentele care se vor organiza în această vară.

  • Efectuarea de teste rapide de către organizatori înainte de a permite accesul în eveniment trebuie susținută și monitorizată de către DSP-urile locale
  • Organizatorii de evenimente trebuie să aibă acces la modalități de verificare a datelor personale ale participanților, deoarece în acest moment acesta este singurul mod prin se poate verifica dacă participanții sunt într-adevăr vaccinați.
  • Certificatele de vaccinare emise nu au niciun cod de bare sau vreun alt cod de identificare, în afară de CNP-ul persoanei în cauză.
  • Cheltuielile generate de implementarea unui sistem de verificare a vaccinării sau testarea rapidă a participanților trebuie subvenționate de către autorități.

Vă rugăm să țineți cont de propunerile noastre de modificări, precum și de argumentele tehnice pe care le-am adus în susținerea propunerilor noastre. De asemenea, reprezentanții AROC doresc să vă asigure că, în continuare, membrii noștri sunt dornici și disponibili să contribuie la  realizarea unui cât mai bun și mai sigur regulament de funcționare a evenimentelor.

Cu deosebită considerație,

AROC – Asociația Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale”

Subscrisa AROC, Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale, structură asociativă a organizatorilor de festivaluri și concerte din România, este formată din cei mai reprezentativi actori de pe piaţa românească (ARTmania – ARTmania Festival Sibiu/Blaj aLive,, 3 Smoked Olives Festival, BestMusic Live/METALHEAD, Cyclic, Comparty Events – diMANSIONS Hit Music Festival, Electric Castle, Emagic Live – Awake Festival, Expirat, Fapte – Jazz in the Park, Flow Concept, Global Records, Le Bistrot Sociale, Le Petit Festival de Bucharest, Mozaic Jazz Festival, Movement Team – Sports Festival, NEVERSEA, Nuit Sociale, Centrul Cultural Plai – Plai Festival/JazzTM, Scala Events, Smida Jazz Festival, SNRS – Sunwaves Festival, Sprint Media, Summer Well, TIFF – Asociația Festivalul de Film Transilvania, The Institute, Showberry – Rocanotherworld/Classix Festival, The Mission/Fall in Love Festival, UNTOLD, VRTW, Wine and Street Food Festival, Why Not Us – Street Food Festival, Wise Factor – The Fresh).

Păreri?

19 Post Views
0 Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *