New Draft, prima rezidență online de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, a ajuns la final. Pitchul în care au fost prezentate proiectele lucrate timp de patru luni a avut loc pe 21 octombrie, la Apollo 111, în prezența unui public format din producători și regizori.
“Ediția a doua a rezidenței a venit cu multe emoții. Luasem pauză un an și am simțit-o ca pe un început complet nou. Bucuria a fost imensă când, după citirea și discutarea aplicațiilor, am realizat că shortlistul de proiecte era suficient cât pentru două New Draft-uri. Participanții care au intrat finalmente în program și l-au parcurs până la capăt au povești excelente. Momentan ele sunt în stadiu de treatment dezvoltat, lucrat timp de patru luni și trei rescrieri pe parcursul rezidenței.
Dan Panaet lucrează un coming of age pe parcursul unui road trip în care un bunic proaspăt văduv și nepotul său vând pepeni și câștigă, unul autonomie, celălalt maturizare.
Carla Fotea scrie despre familia unui scriitor care știe că va muri și încearcă să nu își lase soția singură; o poveste despre feminitate la adolescență și maturitate, prin filtrul patriarhatului caracteristic începutul anilor 2000 dintr-un oraș mic de provincie.
Nicolina Șterbeț povestește despre ce înseamnă cu adevărat o casă prin ochii unei fete care își iubește părinții enorm, dar asta nu e suficient în Moldova de după căderea Uniunii Sovietice.
Adrian Ionescu propune o distopie eco presărată cu elemente comice, în care un tânăr pleacă pe urmele unei meduze nemuritoare și ajunge să descopere o conspirație.
Denisse Conn Tubacu analizează conceptul de hiperfeminitate prin protagonista unui reality show care realizează că nu are control asupra propriei vieți și decide să încerce să-l recapete prin orice mijloace.
Dima Stoianov contruiește o horă în timp: dansul unei familii care timp de trei generații umblă după o comoară încercând să-i înțeleagă rostul.
Irina Huțu spune povestea unui club din Bucureștiul anilor 90, văzută prin ochii unei fetițe de 10 ani care este forțată să-și petreacă acolo vacanța de vară.
Bogdan Drumea călătorește la Trieste în timpul unui festival de scurtmetraje, cu un tânăr regizor care are mare nevoie de o aventură.
Lucia Lupu scrie un scenariu bazat pe povestea reală a mamei ei, care și-a petrecut ani din viață luptând activ împotriva traficului de femei din Moldova.
Andrei Șianțiu spune povestea Omului cârlig – Max Goldstein, în timpul procesului din 1922, în care acesta este judecat pentru atentatul cu bombă de la Senat. Ecoul anarhistului evreu se simte până în zilele noastre.
Cristina Iliescu propune povestea amețitoare a unei asistente de regie care, în timpul lucrului la un reality show, începe să se piardă pe sine în imaginile celor 26 de ecrane pe care trebuie să le urmărească 18 ore pe zi.
Sperăm ca pitchul și broșura de prezentare ce a plecat către regizori și producători să le ofere autorilor șansa unor colaborări. Noi știm sigur că o merită” spun Ana Agopian și Crăița Nanu, organizatoare și traineri New Draft.
În total, 52 de aplicanți din București, Chișinău, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Constanța, Galați, Roșiorii de Vede și alte orașe din România și-au înscris proiectele la ediția a 2-a a rezidenței New Draft. Selecția proiectelor participante a fost realizată de trainerii programului, Massimiliano Narduli (scenarist și script advisor), Ana Agopian (scenaristă și regizoare de film, consultantă de scenarii) și Crăița Nanu (selecționeră, curatoare de film și consultantă de scenarii). Pe parcursul acestei ediții a rezidenței, participanții au avut șansa unor întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana.
Rezidența New Draft a fost deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. A doua ediție a marcat și începutul unei deschideri către proiecte din Republica Moldova, urmând ca New Draft să invite, anual, un maxim de trei proiecte din această zonă.
Păreri?