Maïwenn
Născută în 1976 într-o suburbie pariziană, Maïwenn Le Besco, pe numele ei de scenă Maïwenn, a început să joace de la o vârstă foarte fragedă, primul ei rol mare fiind la 6 ani, în L’été meurtrier / One Deadly Summer (1983), al lui Jean Becker, cu Isabelle Adjani. Zece ani mai târziu a avut un rol în Léon (1994), alături de Natalie Portman. Pentru publicul larg rolul care a consacrat-o a fost apariția de neuitat Diva Plavalaguna în hitul internațional al lui Besson, The Fifth Element (1997). Au urmat roluri în filme de public ca High Tension / Haute Tension (2003), dar și în Les Parisiens (2004) și Le Courage d’aimer (2005) ale lui Claude Lelouch.
În 2001, Maïwenn a creat și jucat într-un one-woman show foarte personal, Le Pois Chiche/The Chickpea. Acesta i-a inspirat filmul de debut ca regizoare, Pardonnez-moi /Forgive Me (2006), în care joacă și rolul principal. I-a urmat Le bal des actrices / All About Actresses în 2009, un fals documentar în care Maïwenn se joacă pe sine ca regizoare, dând un casting la care participă Charlotte Rampling, Julie Depardieu, Karin Viard și multe alte nume cunoscute ale cinematografiei franceze. Filmul Polisse din 2011 i-a adus Premiul Juriului la Cannes și un succes imens la box-office. În 2015, filmul Mon roi/My King, la care a lucrat timp de 10 ani, a fost în competiție la Cannes. Următorul ei film, ADN / DNA (2020), în care Fanny Ardant este mama personajului interpretat de Maïwenn, trebuia să aibă premiera la Cannes în 2020, ceea ce nu s-a mai întâmplat din cauza restricțiilor legate de pandemia Covid 19. Jeanne du Barry a deschis Festivalul de Film de la Cannes în 2023, marcând reîntoarcerea actorului Johnny Depp pe Croazetă, cu Maïwenn în rolul principal.
Sinopsis Jeanne du Barry
Jeanne Vaubernier, fiica unei croitorese, hotărâtă să urce pe scara socială, își folosește farmecul pentru a scăpa de sărăcie, în Franța ultimilor ani dinaintea Revoluției Franceze. Iubitul ei, contele de Barry, îmbogățit datorită intrigilor amoroase ale lui Jeanne, dorește să o prezinte regelui și orchestrează o întâlnire cu ajutorul influentului duce de Richelieu. Planul funcționează, regele se îndrăgostește, iar Jeanne devine favorita oficială. Doar că nimeni de la curte nu dorește ca o fată de pe stradă să aibă influență la Versailles.
Lubna Playoust
„Este cinematografia un limbaj pe cale de a se pierde, o artă care stă să moară?”. Room 999/Chambre 999 este un remake după filmul cult al lui Wim Wenders, Room 666/Chambre 666 (1982), care interoga, unul câte unul, în aceeași cameră de hotel, 16 mari regizori ai vremii despre viitorul cinematografiei sub amenințarea televiziunii. 40 de ani mai târziu, regizoarea Lubna Playoust reia întrebarea lui Wenders în contextul platformelor de streaming, către 30 dintre cei mai interesanți regizori ai zilelor noastre, cu vârste cuprinse între 29 și 80 de ani, printre care Wim Wenders, Claire Denis, David Cronenberg, Asghar Farhadi, Alice Rohrwacher, Olivier Assayas și alții.
Născută în Italia, crescută la Paris, Lubna Playoust este o regizoare și actriță franceză. Între 2016 și 2019 a studiat regia cu Abbas Kiarostami în Cuba și Lucrecia Martel în Barcelona, experiențe care s-au tradus în mai multe scurtmetraje, disponibile online, printre care Waltz for Three, în care joacă alături de doi actori mitici ai erei Nouvelle Vague, Jean-Pierre Marielle și Agathe Natanson. Este curatoarea unei platforme de streaming a MK2, scurtmetrajul ei The Cormorant / Le Cormoran (2021) a fost selectat la festivalul de la San Sebastian. Room 999 / Chambre 999 este primul ei lungmetraj.
Catherine Corsini
Catherine Corsini este o cunoscută a festivalurilor de film, încă din 1999, când filmul ei, La Nouvelle Ève, a fost prezentat la Festivalul de Film de la Berlin urmat de La Répétition, selectat în Competiția Oficială la Cannes în 2001. Al șaptelea ei film, Leaving/Partir, cu Kristin Scott Thomas, a avut un succes remarcabil în cinematografele din Franța și din întreaga lume. I-au urmat Three Worlds /Trois Mondes (2012), Summertime/La Belle Saison (2016), o poveste de dragoste între două femei în Franța anilor 1970 și An Impossible Love / Un Amour Impossible, adaptat după romanul omonim al lui Christine Angot. Doi ani mai târziu a făcut The Divide/La Fracture, o comedie cu tentă politică pe marginea protestelor violente din Franța, trăite la spital de o femeie părăsită de iubita ei. Catherine Corsini a revenit în competiție la Cannes în 2023 cu Le Retour, prezentat la Les Films de Cannes.
Le Retour o urmărește pe Khédidja, care lucrează pentru o familie pariziană bogată care o trimite în Corsica să aibă grijă de copiii lor pe timpul verii. Le ia și pe fiicele ei adolescente, Jessica și Farah, Corsica fiind insula pe care au părăsit-o în urmă cu 15 ani, în circumstanțe tragice. Filmul este un coming-of-age, o poveste de familie emoționantă și cu umor, care atinge și chestionează felul în care minciunile pot structura o familie.
Păreri?