… într-o geometrie ritualică de tensiuni
spațiul devine timp
(Aproape) orice punere în scenă presupune o legătură tripartită de funcționare: un operator, un obiect/corpus de obiecte și un spectator/observator. Această matrice a unei scenografii, un proces turbulent cu propriile cascade de opțiuni și cerințe, înmulțește posibilitățile unei narațiuni într-o geometrie ritualică de tensiuni.
Paul Barbu pune în scenă un spațiu-timp elastic, a cărui logică presupune multiple trepte de adevăr, care evoluează și se cristalizează asemenea unui ritual. Acest sistem dinamic depinde de spectator/observator, a cărui privire stârnește narațiunea către un ciclu de interpretare, determinând astfel condiția de bază a prezenței. Organicul, evident la un prim contact, face parte dintr-un corpus antitetic, înspre căutarea unei estetici mai degrabă funcționale, decât organice.
“In the Room with Dead Acoustics, Ritual is a Matter of Fuzzy Logic” poate fi despre asamblaje, dar insuficient să ne oprim aici. Mai mult decât a se concentra pe identitatea obiectului, expoziția problematizează prezența și raportul obiectelor, unele față de celelalte, în spațiu și în timp.
“Lucrările mele explorează o manieră cinematografică de a raportare la sculptură și la spațiu, fără implicații narative. Aranjamentele arhitecturale / filmice și juxtapunerea obiectelor aleatoriu-găsite care compun expoziția creează o experiență secvențială. Compoziția este un eveniment în timp, o configurație închegată temporar de relația dintre părți. Privitorului i se solicită disponibilitatea la o percepție dinamică, liberă a se modifica prin apropierea de obiecte și explorarea lor. Cred că sculpturile mele sunt multidimensionale, în sensul că fiecare unghi oferă o perspectivă diferită.”
Vernisajul expoziției are loc Joi, 15 Iulie, în intervalul 19:00 – 22:00, la galeria STRATA.
“În studio, curiozitatea este un factor fundamental pentru modul în care ideile pot fi testate și manifestate prin manipularea fizică a materialelor. Artistul se află în centrul lumii sale auto-create, fiind implicat în abordări experimentale ale conceptelor, tehnicilor, formelor și esteticii. Când lucrez, am întotdeauna în minte ceva ce a spus Phyllida Barlow: <Cred că forța motrice din spatele lucrării este de fapt să o faci și să ai ai un loc unde să o faci.>”
Expoziția poate fi vizitată între 15 Iulie și 13 August la galeria STRATA.
PAUL BARBU
Paul Barbu trăiește și lucrează la Londra. Cu o înclinație către soluții arhitecturale, construiește narațiuni în care domină tensiunea dintre formă, proporție, lumină și structură, urmărind o estetică funcțională a spațiului.A studiat arhitectura la Ion Mincu, sculptura la UNArte și arte vizuale (MFA) la Universitatea Kingston din Londra.
“Practica mea este una interdisciplinară. Sunt fascinat de materialitate și de metodele din spatele fiecărui aspect al creației și de aceea procesul este elementul cel mai important al muncii mele. Chiar dacă am un fundal solid în arhitectură, mă opun întregii idei de concepție-execuție. Mă simt mult mai aproape de modul în care Robert Rauschenberg și-a descris metoda, ca fiind o simbioză între artist, materiale și starea de transă în care lucrează artistul. Simțul improvizației este foarte important pentru mine – în momentul în care simt că toate piesele și-au găsit locul, mă opresc și observ dacă lucrarea este pe deplin formată. Această intuiție mă împiedică să mă întorc și să intervin asupra lucrărilor odată definitivate. Încerc să mă apropii de procesele de gândire așa cum existau ele înainte ca ideea să fie pe deplin formată.”
Expoziții (o selecție): One Grain @ Artworks Gallery, 2019, Cambridge (UK); Which work from whom @Stanley Picker Gallery, 2019, Londra (UK); Absolutely elsewhere; absolutely right here @ Kingston University, 2019, Londra (UK); How to grow up in 15 minutes @ ICR Londra, 2019 (UK); Meanwhile @ Kingston University, 2019, London (UK); How can a duck be a publication @ Kingston University, 2018, London (UK).
photo: Adi Bulboacă
Păreri?